Agenda

NIEUW

7 augustus 2018
15.30 – 17.30 uur

Workshop Executieve functies

Hoe doe je dat, eigenlijk, je gedrag in goed banen leiden? Hoe doen onze kinderen dat, hoe doen pubers dat? Executieve functies zijn denkprocessen, hersenfuncties. Je kunt dit al op jonge leeftijd aanbieden zodat kinderen dit op jonge leeftijd kunt oefenen. Handig, vooral handig omdat je op deze manier ook al pubers aan het voorbereiden bent op een stukje zelfregulatie. Heel waardevol. Deze vaardigheden zijn aan te aanleren! Het gaat niet zomaar vanzelf! Maar wist je dat je al bij heel jonge kinderen (kleuters!) al aan de slag kunt? Spelenderwijs natuurlijk! Wil je handvatten om om kinderen te leren omgaan met uitgestelde aandacht, leren omgaan met impulsen, leren een plannetje te maken? Leren omgaan met emoties? Een praktische workshop, waarna je met vele ideeen thuis, in je praktijk of voor de klas aan de slag kunt gaan!

30 mei 2018
16.00 uur

Wees Wijs Weerbaarheidtraining”

Op eigen kracht

Tijdens deze training werken de kinderen aan een positief zelfbeeld. We oefenen sociale vaardigheden, die nodig zijn om voor jezelf op te komen, “nee” te leren zeggen. Laat maar zien wie je bent! Accepteer jezelf zoals je bent. Daarbij gaan we uit van wat je kunt en leer je om te gaan met je eigen emoties.

 

Wat leert je kind?

  • Een positief zelfbeeld
  • Meer zelfvertrouwen en eigenwaarde
  • Beter in staat om ‘nee’ te zeggen
  • Beter opkomen voor zichzelf
  • Meer zichzelf
  • Beter in het oplossen van conflicten

6 februari 2018
16.00 uur

Workshop Ik leer anders

voor leerkrachten en andere professionals

23 juni 2018
13.00 uur

Denken in beelden; visuele leerstijl
Start workshop “Lastige schatjes”

Lastige schatjes, de titel zegt het al. Natuurlijk wil je als leerkracht alle kinderen in je groep in hun waarde laten. Maar soms is het gedrag wat ze vertonen best lastig om mee om te gaan. Je hele groep kan er last van hebben! Hoe kun je nou daarmee omgaan? Hoe houd je de sfeer in je groep positief? Iedere leerling heeft zo zijn eigen onderwijsbehoefte en daar wil je graag aan tegemoet komen. In deze workshop van twee bijeenkomsten leer je hoe problemen kunnen ontstaan, wanneer gedrag een gedragsprobleem kan zijn, hoe je op een oplossingsgerichte manier aan het werk kan gaan. Je leert anders te kijken naar gedrag van je leerlingen en naar je eigen gedrag te kijken. We gaan uitzoeken waar het gedrag vandaan komt. Je gaat actief aan de slag met je eigen casus. In de tweede bijeenkomst gaan we deze evalueren. Je leert je eigen leerkrachtvaardigheden kennen en hoe je af kunt stemmen op wat je leerlingen aan je vragen.

  • Een veilige school voor iedereen met een sterk pedagogisch klimaat
  • De sfeer in de groep positief houden, m.b.v. sociaal emotioneel leren
  • Tegemoet kunnen komen aan de onderwijsbehoefte van iedere leerling
  • Inzicht in gedragsproblematiek
  • Inzicht in je eigen kwaliteiten en valkuilen
  • Oplossingsgericht opgaan met gedrag in je groep

12 september 2018
8 lessen

Rots en watertraining omgaan met een verlies

8 lessen | Leeftijd: 9 t/m 12, 13 t/m 16.

De kracht van kwetsbaarheid.

Deze kinderen hebben een trauma of een verlies meegemaakt. M.b.v allerlei oefeningen worden ze aangesproken op hun eigen veerkracht. Ze krijgen er zelfkennis van. Rots & Water draagt bij aan het normaliseren van symptomen van trauma die activering van stressreacties oproepen. We doen dit door herstellende actiepatronen aan te spreken waardoor belemmerende overlevingsstrategieën veilig en stapsgewijs kunnen worden geneutraliseerd.

Het delen van ervaringen met elkaar zorgt voor herkenning en het gevoel dat je niet de enige bent die zoiets heeft meegemaakt. Voor meer info neem gerust contact op!